Arki voi tuntua joskus aika harmaalta ja stressaavalta. Millä tavalla siitä saisi parempaa?

Keho rentoutuu

Lopeta stressaaminen lapsiesi sijainnista

Moni vanhempi varmasti tietää tämän huolen – missä lapseni on tällä hetkellä? Varsinkin alakouluikäisten kanssa tämä on varsin yleinen huoli – lapsen pitää oppia pikkuhiljaa itsenäisyydestä, mutta ikää ei välttämättä ole vielä edes toiselle vuosikymmenelle asti. Onneksi nykypäivänä on kehitetty teknologista apua tähän, kuten Yepzonin moderni GPS-paikannin. Näiden teknisten apuvälineiden ansiosta pysyt kokoajan kartalla, missä lapsesi tällä hetkellä liikkuu!

Juhli pieniäkin onnistumisia

Arjesta löytyy paljonkin syitä juhlaan. Ei tarvita syntymäpäiviä, kihlajais- tai hääpäivää, vaan arjen pieniäkin iloja voi juhlia. Onnistuminen töissä tai hyvä numero kokeesta koulussa riittävät juhlaan. Juhlimisen ei tarvitse aina sisältää ruokaa ja juomaa – etenkään, jos haluaa pitää huolta linjoistaan. Ei ole järin terveellistä alkaa syömään joka päivä sokerista kakkua tai juomaan skumppaa, jos onnistumisia alkaakin tulla alvariinsa. Toki lasillinen skumppaa tai punaviiniä silloin tällöin ei ole pahaksi.

Herkutkin voi valmistaa itse terveellisistä aineksista ja jättää sokerin laittamatta tai korvata sen jollain muulla. Useisiin leivonnaisiin saa makeutta vaikkapa hunajalla, jolloin sokeria ei erikseen tarvita. Hunajassa sitä on jo riittämiin. Vaikka vain hedelmät voivat jo itsessään olla niin makeita, että niitä laittamalla ei välttämättä tarvitse sokeria.

Juhliminen voi olla myös perheen kokoontumista yhteen ja yhdessä jonkun kivan tekemistä. Nykyajan perheillä on aivan liian vähän yhteistä aikaa, eikä edes päivällistä keretä monesti kerääntyä syömään yhdessä. Kun on juhlimisen aihetta, voisi kukin perheenjäsen yrittää järjestää menonsa niin, että kerkeäisi yhteiseen päivällispöytään. Päivällinen voi sitten olla jotain spesiaalimpaa verrattuna arkiruokaan. Toisaalta ruoan ei tosiaan tarvitse kuulua juhlimisrituaaleihin.

kylpy

Me suomalaiset olemme tottuneet siihen, että sekä hyviin että huonoihin fiiliksiin syödään. Tämä ei toki päde kaikkiin, mutta etenkin juhlissa syödään, mikä opettaa lapsia pienestä pitäen siihen, että mukaviin tunteisiin syödään. He voivat kääntää tämän helposti päälaelleen ja alkaa syödä myös ikäviin tunteisiin, kuten suruun ja vihaan, etenkin jos näkevät vanhempiensa tekevän niin ja vanhempi heille ruokaa näihin tunteisiin tarjoaa.

Kuuma kylpy ruusuilla ja kynttilöillä

Kun tulet töistä, tee itsellesi kuuma kylpy, jos omistat kylpyammeen. Koristele sen ympärys ruusun terälehdillä, jos sinulla on jotain romanttista mielessä. Miksetpä voisi tehdä sitä vain itseäsikin varten. Sytytä ammeen reinoille kynttilöitä. Älä tee tätä kuitenkaan turhan usein, sillä kynttilöistä erittyy häkää, jota ei ole hyvä hengittää. Mitä enemmän kynttilöitä, sitä enemmän häkää.

Ammeessa voit siemailla lempijuomaasi, kuten sampanjaa. Voit juoda vaikka vain kahvia, jos se maistuu sinulle. Terveellisimpänä vaihtoehtona lienee tuorepuristettu mehu, jonka raaka-aineet voit valita itse. Mitä vihreämpiä aineksia valitset, sitä puhdistavampi ja ehkä myös kirpeämpi juomasta tulee. Voit laittaa vaikka omenaa, selleriä, pinaattia, lehtikaalta, kiiviä ja niin edelleen. Oman maun mukaan.

Meditoi, tee hengitysharjoituksia ja kävele metsässä

Meditoimalla ja hengitysharjoituksilla arjesta ei ehkä saa ihan juhlaa, mutta stressiä ne lievittävät kaikista parhaiten. Samoin tekee kävely metsässä. Vaikka moni nauraa puiden halailulle, on siitä oikeasti hyötyä stressitasojen näkökulmasta. Meditoimiseen voi oppia vaikka Youtuben avulla. Se on täynnä erilaisia meditaatiovideoita ja -musiikkia.

Meditoimisen voi aloittaa ihan vain laittamalla silmät kiinni, istumalla selkä suorana ristiasennossa tai penkillä ja alkamalla seurata omaa hengitystään. Hengitystä voi seurata nenästä aina alavatsaan saakka ja takaisin. Hengittää oikein pitkiä ja rauhallisia henkäyksiä.

Samalla voi kuunnella, mitä minulle kuuluu sillä hetkellä. Onko kehossa jännityksiä, kipuja? Mitä tuntemuksia herää vai herääkö mitään? Mielessä voi pyöriä kaikenlaisia ajatuksia, mutta kun keskittyy hengittämiseen, alkaa mielikin pikkuhiljaa rauhoittua. Mielen ajatuksiin ei tarvitse uskoa ja mennä niiden mukaan. Meditoimisessa on tarkoitus hiljentyä kuuntelemaan omaa tietoisuuttaan.

Stressi on vakava asia joka voi johtaa terveydellisiin ongelmiin. Jos koet, että stressaat liikaa, hakeudu lääkäriin. Täältä voit lukea lisää stressin vaikutuksista tervetyteen: http://www.ebm-guidelines.com/dtk/ltk/avaa?p_artikkeli=ttl00352&p_haku=ty%F6terveysl%E4%E4k%E4ri