Mistä on 100-vuotias Suomi tehty? Järvistä ja joista, metsistä ja tuntureista, kylistä ja kaupungeista sekä tietenkin huippulaadukkaista tuotteista niin käsitöiden kuin vaikkapa teknologian saralla. Niistä on 100-vuotias Suomi tehty.

Suomi

Suomen ehdoton vahvuus maailmalla on tuotteiden korkea laatu. Kotimaista designia ja kätten töitä arvostetaan sen vuoksi, että suomalaiset tuotteet kestävät kovassakin kulutuksessa vuosia. Toinen tärkeä seikka on se, että tarvittaessa apu on erittäin lähellä: yhdenkään asiakkaan ei tarvitse jäädä ongelmiensa kanssa yksin, sillä suomalainen asiakaspalvelija on rehellinen ja vastaa puhelimeen aina ajallaan. Asiakas voi olla varma siitä, että niin positiiviset kokemukset kuin reklamaatiotkin menevät perille, ja yritys toimii jatkossa saamansa palautteen pohjalta palveluidensa parantamiseksi.

Suomi 100 -brändiä hyödyntää jo moni ja niin pitääkin tehdä. Rehellisyyden ohella olemme sadan vuoden historiamme aikana niittäneet mainetta asiantuntemuksellamme, ja näitä asioita kannattaa nostaa esille kaikessa markkinoinnissa suomalaisia verkkokauppoja myöten.

Suomalaiset verkkokaupat voivat erottua maailmalla hyödyntämällä suomalaisuusbrändin vahvuuksia. Niin tuotteet kuin palvelut luovat asiakkaiden ajatusmaailmassa laatumielikuvia, kun sivuston alkuperäksi mainitaan näyttävästi Suomi esimerkiksi Kiinan tai Intian sijaan.

Suomi herättää myönteisiä mielikuvia

Suomella on asiakkaiden mielikuvissa laatumaan maine eikä syyttä: Täällä niin työnantajien kuin työntekijöiden olot ovat kohdillaan. Tuotteiden valmistamisessa käytetään parhaita mahdollisia raaka-aineita, ja työntekijöiden korkea koulutustaso takaa sen, että tietotaito ja osaaminen ovat vahvalla pohjalla ja päivittyvät jatkuvasti. Suomalainen tasa-arvoinen työskentelykulttuuri pitää hierarkiat poissa työpaikoilta, mikä takaa sen, että kaikki viihtyvät työpaikalla. Kaikki nämä tekijät yhteensä vievät suomalaiset tuotteet ja suomalaisen osaamisen maailman kärkeen.

Suomalaisten kansainvälisillä markkinoilla toimivien verkkokauppojen kannattaa hyödyntää Suomi-brändiä omassa markkinoinnissaan. Tämä tarkoittaa sitä, että tuotteissa korostetaan niiden aitoa alkuperää, puhtautta sekä tekijöiden korkeaa osaamista.

Aidoille suomalaisille tuotteille on olemassa useita eri virallisia sertifikaatteja, jotka herättävät verkkovierailijoiden mielessä välittömästi positiivisia mielikuvia tuotteen laatuun liittyen.

Laatutietoinen kuluttaja tekee valintansa arvojen perusteella

Nykykuluttaja on entistä tietoisempi korkeasta laadusta. Halvat Kiinan-tuotteet ovat kauppojen hyllyillä eilistä päivää, sillä nykyisin entistä useammalle tiedostavalle kuluttajalle on tärkeää tuotteiden ympäristöystävällisyys, puhtaus sekä tuotteen valmistajien työskentelyolosuhteet: tavaroita ei enää haluta ostaa halvan tuotannon maista, joissa esimerkiksi lapsityövoiman käyttö on arkipäivää.

Verkkokauppiaan kannattaa hyödyntää kuluttajien tietouden kasvamista ja korostaa tuotteidensa myynnissä ja markkinoinnissa niiden laatua sekä tuoda mahdollisuuksien mukaan verkkosivuilla esille tuotteiden alkuperää aina materiaalivalintoja myöten. Moni vihreä verkkoyritys on löytänyt kohderyhmänsä netistä nimenomaan luonnonmukaisuudella, sillä varsinkin nuoret aikuiset valitsevat yhä useammin vihreän vaihtoehdon.

Sama sääntö pätee suomalaisuuteen: kun tuote on kotoisin kauniista ja puhtaasta pohjolan luonnosta, kuluttajalle syntyy välittömästi mielikuva laatutuotteesta, jolloin edes hieman keskimääräistä korkeampi hinta ei estä hankkimasta tuotetta itselle.

Tunne kohderyhmäsi tarpeet

Verkkokauppiaan on hyvä tuntea kohderyhmänsä ja heidän makumieltymyksensä. iPgonen omistavalle henkilölle tuskin kannattaa lähteä tarjoamaan kuoria Samsungin Galaxy S7:n. Monelle Suomi on vielä tuntematon maa kansainvälisillä markkinoilla, ja sen vuoksi Suomi-brändin johdonmukainen rakentaminen omassa markkinoinnissa kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirryttäessä kansainvälisille vesille.

Mikäli mielii nostaa yrityksensä nousuun kansainvälisillä markkinoilla, on selvää, että keskimääräistä korkeamman hintatason joutuu perustelemaan vakuuttavalla tavalla. Yksi erinomainen keino on korostaa suomalaisen tuotteiden korkeaa laatua ja suomalaisen osaamisen ja koulutuksen korkeaa tasoa. Sivuille voi koota esimerkiksi pieniä ja tiiviitä infopaketteja, joissa kerrotaan verkkokaupan myymien tuotteiden tekijöistä, heidän arvoistaan ja tarinoista tuotteiden takana. Tällä tavalla saadaan vangittua asiakkaan mielenkiinto ja perusteltua hänelle vakuuttavasti, miksi suomalainen tuotanto on maailman huippua.