Trampoliini

Trampoliini ei suinkaan ole yksinomaan esikouluikäisten harrastusväline, vaan erittäin monipuolinen kuntoilulaite kaikenikäisille. Trampoliinilla hyppiminen lupaa kiinteämmän keskivartalon sekä vahvemmat reisi- ja pakaralihakset – kaiken kaikkiaan siis erittäin tehokkaan treenin. Vaikka trampoliinilla hyppiminen on tehokasta – itse asiassa jopa juoksulenkkiä tehokkaampaa – se tuntuu paljon kevyemmältä kuin luulisi. Pomppinen, loikkiminen ja uusien temppujen opetteleminen on hauskaa, ja aika kuluu kuin siivillä. Löydä sopiva trampoliini täältä ja jatka artikkelin lukemista, niin opit lisää trampoliinin terveysvaikutuksista ja erilaisista treenimahdollisuuksista. Voi olla, että uuden trampoliininne edessä tulee kiemurtelemaan pitkä jono – oman perheenne jäsenten lisäksi laite saattaa houkutella paikalle sukulaisia, tuttavia ja naapureitakin!

Kunto nousee kohisten trampoliinilla hyppiessä

Kymmenisen minuuttia haaraperushyppyjä vastaa puolen tunnin juoksulenkin tekemistä, joten trampoliini sopii kuntoa kohottavaksi harrastukseksi myös kiireisille. Perushypyt ja polvennostojuoksu ovat hyviä harjoituksia trampoliinilla tehtäväksi. Vatsalihaksia voi treenata vartalonkiertohypyillä, mitkä aktivoivat ruoansulatustakin. Lapsille ei tunnu tuottavan vaikeuksia uusien pomppusarjojen ja temppujen keksiminen, mutta ryhmäliikuntatunneilla tai personal trainerin ohjauksessa kuntoilemaan tottunut aikuinen saattaa olla sen verran ”laitostunut”, että spontaani pomppinen voi tuntua hankalalta. Lisäksi on mahdollista, että aikuinen tuntee olonsa hieman naurettavaksi astuessaan ensi kertaa trampoliinille. Onneksi tunteesta pääsee pian eroon, ja liikunnan ilo löytyy. Harjoittelun tueksi voi etsiä erilaisia valmiita liikesarjoja minuuttiaikatauluineen internetin ihmeellisestä maailmasta. Tieto trampoliinin terveysvaikutuksista on saavuttamassa suomalaiset, ja yhä useampi nelikymppinen jo tunnustaa avoimesti varaavansa päivittäin yhden hyppyvuoron. Ajat muuttuvat, ja ehkä jo ihan lähitulevaisuudessa kenellekään ei tulisi mieleenkään, että aikuinen trampoliinilla voisi joutua naurunalaiseksi.

Koko sen ajan, kun hypit trampoliinilla, syke pysyy korkealla. Lymfakierto vilkastuu ja elimistön kuona-aineet poistuvat, samalla kun lihaskunto nousee. Trampoliinilla hyppiminen parantaa myös kehon liikkuvuutta, koordinaatiokykyä sekä tasapainoa. 30 minuuttia trampoliinilla tarkoittaa ainakin noin 200–300 kalorin palamista, riippuu toki treenistä. 

Vain yksi hyppijä kerrallaan

Trampoliinilla hyppiminen on siis mitä hauskin harrastus ja yksi tehokkaimmista treenausmuodoista, mutta harrastus ei ole täysin riskitön. Trampoliinin varjopuolet liittyvät siihen, että väärinkäyttö saattaa aiheuttaa pikku haavereita – toisaalta tällaisia riskejä esiintyy miltei kaikissa harrastuksissa, paitsi shakinpeluussa sisätiloissa. Myös polkupyörällä ajaminen, uiminen ja koiran ulkoiluttaminen ovat vaarallisia, jos vaikka kaatuu tai jalasta alkaa vetää suonta.

Suurin osa trampoliinilla sattuneista onnettomuuksista johtuu siitä, että trampoliinilla on ollut useampi lapsi yhtä aikaa, ja on sattunut yhteentörmäys. Trampoliinillahan ei siis saa olla kuin yksi lapsi tai aikuinen kerrallaan, sillä törmäyksissä ja alle joutumisissa voi sattua vakavampiakin vahinkoja kuin mustelmia. Tämä tietenkin rajoittaa hieman trampoliinin käyttöä, sillä trampoliinin edessä saattaa ihan oikeastikin kiemurrella jono, ja pomppimisajalle joudutaan asettamaan rajoituksia. Isä ja äiti saattavat joutua odottamaan omaa vuoroaan yömyöhään.

Toinen ongelmallinen tekijä olisi suojaverkon puuttuminen. Trampoliinilta pudotessa voi loukkaantua, joten trampoliinit myydään nykyään aina yhdessä suojaverkon kanssa. 1990-luvulla suojaverkoista ei oltu vielä kuultukaan, ja vielä 2010-luvun alussa kyseessä oli valinnainen lisäosa. Tänä päivänä turvallisuusasioihin suhtaudutaan – onneksi – eri tavalla, ja suojaverkon hankkiminen ei muodostu kustannuskysymykseksi.

Vaikka trampoliinissa olisi suojaverkko ja sisään pääsisi vain yksi hyppijä kerrallaan, voi vahinkoja sattua, jos trampoliini ei ole kunnolla kiinni maassa, ja se pääsee keikahtamaan. Siitäkin pitää huolehtia, ettei trampoliinin välittömässä läheisyydessä ole kiviä, kantoja, puita tai rakennuksia. Kun nämä kohdat on tarkastettu, ja lapsille on opetettu muutama perusasia (esimerkiksi ettei selälleen-hypyissä ikinä saa laskeutua niskalleen), on trampoliiniharrastus hyvällä ja turvallisella pohjalla.

Laadukas trampoliini on hyvä sijoitus

Trampoliinin suojaverkko

Halvin suojaverkollinen trampoliini, jonka halkaisija on noin kolme metriä, maksaa hieman alle 200 euroa. Kalleimmat trampoliinit saattavat maksaa yli tonnin. Jos trampoliinin ei tarvitse kestää kovin kauaa tai tarjota mahdollisuutta hyppyjen tai treenien kehittämiseen, sopii perheen tarpeisiin edullinenkin trampoliini. Jo muutamalla satasella saa kuitenkin laadukkaan trampoliinin, minkä tasokkaat jouset mahdollistavat monipuoliset hyppynautinnot, ja joiden osilla on useiden vuosien takuut. Laadukkaimmat trampoliinit voivat olla pihalla vuoden ympäri, mikä parantaa niiden hyötysuhdetta. Kestävä ja tukeva trampoliini on hyvä sijoitus koko perheen yhteisen ajan ja hyvinvoinnin eteen!