Kuntosalilla

Personal trainer sopii niin aloittelijoille ja ensimmäistä kertaa kuntosalin oven avaaville, jo pitkään treenanneille kuin myös sellaisillekin henkilöille, joilla ei ole lainkaan kiinnostusta lihasten kasvattamiseen. Personal trainer sopii tueksi ruokavaliomuutoksiin ja elämäntaparemontteihin, sekä istumatyöläisten alaselkäkipujen, iskiaksen, hartiavaivojen ja päänsärkyjen helpottamiseen. 

Personal Trainer Helsinki -palveluita tarjoava henkilö löytyy todennäköisesti lähimmältä kuntosaliltasi. Jos oman kuntosalin personal trainereillä ei ole enää mahdollisuutta ottaa vastaan uusia asiakkaita, voit siirtyä seuraavaan liikuntakeskukseen ja kysellä sen kunto-ohjaajien saatavuutta, tai avata internet-selaimen. Moni personal trainer mainostaa palvelujaan internetissä ja heihin on helppo yksin tein ottaa yhteyttä verkkolomakkeella, sähköpostilla, puhelimella, whatsappilla tai sosiaalisen median (esimerkiksi Facebookin) kautta. Osa personal trainereista toimii myös etänä, eli kyse on silloin nykyään niin suosituista nettivalmennuksista.

Personal trainer auttaa pääsemään parempaan kuntoon

Suurin osa palkkaa personal trainerin tullakseen parempaan kuntoon. Riippuu täysin asiakkaasta, mitä hyvä kunto tälle tarkoittaa. Jollakin on selvät tavoitteet: vartalon olisi kesään mennessä syytä olla kolme vaatekokoa pienempi, tai esimerkiksi 10–15 kiloa kevyempi. Toinen on kiinnostunut kehonrakennuksesta ja lihasten kasvattamisesta. Moni nuori mies haaveilee sixpackistä eli selkeästi erottuvista vatsalihaksista, muhkeista hauiksista ja kunnon reisilihaksista. Naistenkin kauneusihanteet ovat muuttuneet vuosikymmenten saatossa, eivätkä aneeminen kalpeus ja langanlaiha tulitikkuvartalo ole enää niitä ainoita tavoittelemisen arvoisia asioita. Bikini fitness -kisojen myötä on totuttu ajatukseen, että naisellakin voi olla lihaksia, ja leveät hartiat.

Toisille personal trainer merkitsee eroon pääsemistä jo vuosia piinanneista lihasjumeista, lihasjäykkyyksistä ja kiputiloista. Varsinkin jos sinulla on pitkään jatkuneita ongelmia tuki- ja liikuntaelinten sekä kroonisiksi muuttuneita kipuja, kannattaa valita personal trainer, jolla on tausta esimerkiksi fysioterapeuttina. Tällaisella personal trainerilla on parhaat valmiudet luoda sinulla turvallinen, kuntouttava ja tuloksellinen treeniohjelma. Juuri tässä personal trainerin hyvät puolet korostuvat. Jos osallistut kuntosalilla pidetylle ryhmätunnille, ei ryhmäohjaaja mitenkään voi antaa yksilöllistä ohjausta kaikille kahdellekymmenelle tai ehkä jopa noin kolmellekymmenelle ohjattavalle. Jos jokin liike ei sovi sinulle, joudut jättämään sen väliin, eikä sinulle ehditä miettiä korvaavaa ja paremmin sopivaa harjoitusta. Jos taas teet jonkin liikkeen väärin, ei kunto-ohjaaja ehkä huomaa sitä, ja voit satuttaa itsesi. Koska opit jonkin liikkeen heti aluksi väärin, saatat päätyä tekemään sitä vuodesta toiseen tehottomalla tai jopa riskialttiilla tavalla. Henkilökohtaisen kunto-ohjaajan eli personal trainerin kanssa tällaista vaaraa ei ole. Personal trainer pitää sinulle tarvittaessa omia kehonhuolto- ja pilatestunteja, ja seuraa tarkalla silmällä kehonpainoharjoittelusi ja lihaskunto-ohjelmasi tekniikkaa.

Personal trainerin palkkaaminen on omaan hyvinvointiin investoimista

Personal trainer

Personal trainerin palkkaaminen voi tuntua aluksi liian kalliilta. Miksi maksaa sata euroa siitä, että joku kertoo, montako syväkyykkyä minun tulee päivässä tehdä? Lähes kaikilla personal trainerin palkanneilla on kuitenkin pelkästään positiivisia kokemuksia siitä, miten personal trainer vaikuttaa treenitehoon, kiinteytymiseen, motivaatioon ja jopa unenlaatuun. Personal trainer ohjaa muuttamaan ruokavaliota monipuolisemmaksi, terveellisemmäksi ja ravinteikkaammaksi. Moni personal trainer laatii asiakkaalle valmiit ruokalistat ja reseptit, ja saattaa jopa tulla ruokakauppaan mukaan raaka-aineita valitsemaan. Ehkä koet jo syöväsi terveellisesti, mutta asiantuntija huomaa, että ruoka-aikojen välit ovat liian pitkiä, annoskoot liian suuria, tai aterioissa on mukana turhia kaloreita. Terveellinen ruoka yhdistettynä säännölliseen liikuntaan parantaa unen laatua ja lisää suorituskykyä niin työelämässä kuin muussakin arjessa.

Personal trainer maksaa keskimäärin 200–400 euroa kuussa, ja nettivalmennuksiin pääsee halvimmillaan mukaan noin 50 eurolla kuussa. Online-ryhmävalmennuksiin voi päästä mukaan jo kolmellakympillä. Personal trainerin palveluksien hinta on tärkeä motivaattori, sillä kun jostain maksaa lähes 1000 euroa, sitoutuu paremmin saamaan aikaan tuloksia. Personal Trainerin palveluksiin käyttämäänsä rahaa vastaan saa kuitenkin paljon – jos siis onnistuu sitoutumaan itselleen räätälöityyn ruokavalioon ja treeniohjelmaan. Ensimmäisenä alkavat näkyä tulokset omassa kehossa, sillä rasvaa alkaa palaa, kiinteytymistä tapahtuu, lihakset kasvavat ja kestävyyskunto paranee. Jos ruokavalio- ja elämäntapamuutokset onnistuu säilyttämään, elää mitä todennäköisimmin pidemmän, terveemmän ja aktiivisemman elämän.

Kun yhteistyönne päättyy muutaman kuukauden kuluttua, et jää tyhjän päälle, sillä valmennus on antanut runsaasti työkaluja saliharjoittelun, kehonhuollon, kehonpainoharjoittelun ja kestävyysharjoittelun monipuolistamiseen. Tulevaisuudessa vältyt juuttumatta aina samoihin laitteisiin ja liikkeisiin.